Mechtild-en-Paul-naar-Noorwegen.reismee.nl

Dag 2 in Mariestad, een heerlijk zonnige dag

De ochtend begon fris met een temperatuur van ongeveer 18 graden en een zeer bewolkte lucht. Tegen het middaguur liet de zon zich zien en hoe, de temperatuur liep al snel op naar een graadje of 23, een prima temperatuur

Cool

Zoals al in ons vorige verslag aangegeven was dit een 'wasdag' en Mechtild had al vroeg de kleding in de wasmachine gedaan en na de droger alweer snel opgevouwen in de kast. Zo nu over tot de orde van de dag, lezen. Mechtild in haar Libelle blad en Paul in zijn boek van Louis van Gaal en daarna van Wim Kieft (zie foto's) Onvoorstelbaar wat die man allemaal meegemaakt heeft tijdens zijn voetbalcarriere wat wij nooit geweten hebben. Oh ja uit het boek van Louis heb ik nog wat handige tips en trucs gehaald (ook hoe het niet moet)
Frown

Morgen gaan we naar Tranas een plaatsje dichtbij Gränna. We hebben hier een leuke camping gevonden, Hätte camping aan het Sommenmeer. Dit meer behoort tot één van de mooiste meren in Zweden en er is volgens de informatie veel te doen o.a. een elandsafari.

We zijn dus erg benieuwd, morgen meer hierover

Aangekomen in Mariestad

Vandaag zijn we vertrokken van Arvika naar Mariestad, onze volgende bestemming. Rond 09.00 uur opgestaan (ja het is vakantie!) lekkere verse broodjes gehaald en heerlijk ontbeten. Na onze camper weer rijklaar gemaakt te hebben (nu alle ramen dicht!) weer onderweg naar onze volgende bestemming.

De weg van Hamar naar Mariestad loopt via Karlstad langs het Vänernmeer. Onderweg als lunch nog een broodje grillworst gescoord waar een zeer aardige bediende ons in het Nederlands bedankte voor ons bezoek ! In de buurt van Karlstad zijn we nog even wezen wandelen in een park net buiten de stad (zie foto's). De TomTom stuurde ons door dwars door Mariestad en wij waren even bang dat we midden in de stad terecht zouden komen maar niets was minder waar. Na een paar kilometer verder gereden te hebben kwamen we aan op een prachtige 4 sterrencamping die wij van tevoren al opgezocht hadden in Nederland en in de route gezet. Deze camping is zijn 4 sterren waard en zeker als je ook nog uitstekend internet hebt waardoor we weer foto's kunnen uploaden. Oh ja, ACSI heeft deze camping dit jaar weer beoordeeld waarvoor hulde. Mocht je ooit (met kinderen) naar het Vänernmeer willen is dit een aanrader. (Zo nu genoeg reclame gemaakt)

Hier blijven we 2 dagen, kan Mechtild even een klein wasje doen en gaan we de omgeving verder verkennen (misschien wel op de fiets?). Mariestad ligt aan het Vänernmeer, één van de twee grote meren in Zweden, waarvan deze de grootste is.

Morgen meer.

Onderweg naar Arvika

Zoals in ons vorige verslag al gemeld zijn we vandaag verder getrokken naar Arvika in Zweden. Maar niet voordat we vanmorgen wakker werden geroggeld, nee niet door een haan maar door de buurman. Deze man presteerde het om 's ochtends om 07.00 uur (!) met anderen hevige discussies te gaan voeren weliswaar verstonden we er niet veel van maar aan zijn gerochel te horen had hij moeite kalm te blijven. Toch nog maar even gaan douchen voordat we wegreden maar ook dit was niet aan te raden. Sta je in je blote kont werpt het 10 krone muntje erin en.... koud water wat goed te zien was. Dan maar geen nieuwe poging ondernemen en zo snel mogelijk hier vandaan. Dit keer niet via snelwegen maar via binnenwegen. We voelen ons al echte nomaden, hoewel die met tenten rond trekken!

We komen ontzettend veel Campers tegen met oudere mensen, wat voelen wij ons jong. Zijn echte geluksvogels die al vroeg met pensioen konden en nu hun zuur verdiende geld aan het opmaken zijn. Wat ben ik jaloers op zo' n moment maar ach al relativerend denk ik aan mijn werkgever hoe fijn het daar is te mogen werken :). Als ik even doordenk word ik nu echt bevangen door boosheid als ik eraan denk hoe Timo (ja onze ex baas) dit ook van zijn bonus allemaal kan gaan doen.

Mechtild herinnert mij eraan dat het vakantie is en ze heeft helemaal gelijk. Genieten van de mooie momenten op deze reis.Als je dan van Lillehammer naar Arvika rijdt, kom je door Hamar, de stad waar onze Nederlandse schaatsers (sters) vele successen hebben geboekt in de schaatstempel het Vikingskipet (http://vikingskipet.com/). Daar moet je dan even naartoe natuurlijk. Bij de afslag waar wij rechtsaf moesten kwam er naast ons een camper staan die al claxonerend naar onze camper wees. Zij attendeerden ons erop dat het achterraam los stond! Ondanks onze inspectie steeds opnieuw voordat we gaan rijden bleek deze niet goed gesloten te zijn. Gelukkig niets kapot of beschadigd en konden we onze reis ongestoord verder voortzetten naar het Vikingskipet. Op de foto's kun je zien hoe deze er in het echt uitziet. Na dit korte bezoek weer verder op de route.

Tot morgen voor een nieuw verslag.

Onderweg naar Lillehammer in Zweden

Vandaag onze weg weer vervolgd nu vanuit Geiranger naar richting Zweden. Onderweg weer hele mooie plekjes gezien en prachtige routes gereden. We zijn geëindigd op de weg van Lillehammer naar Hamar en hebben hier een nette camping gevonden. Vanavond BBQ aan want het weer is prachtig, zeker voor Noorse begrippen.

'Thuiswedstrijd'

Vandaag zoals gepland een dagje 'thuis' gebleven in Geiranger. De paar kleine winkeltjes bezocht en een heuse rondvaart van 1 uur gemaakt in de fjord.De foto's spreken voor zich.

Een rustig relaxed dagje met temperaturen van ca. 15 graden met zonnetje (!) om morgen weer verder te kunnen.

Tot morgen (ik zou zeggen bekijk de foto's)

Hoogste punt bereikt, Geiranger

Vandaag stond volgens planning de route naar Geiranger op het programma. Een route over ongeveer 230 kilometer. Eerst nog lekker ontbeten en daarna de reis begonnen. De route leidt ons opnieuw door vele tunnels zoals de Frudalstunnel van 6,7 km en de Fjaerlandstunnel van 6,4 km naast nog wat kleinere van een paar kilometer. Over verschrikkelijk mooie bergwegen langs mooie wegen langs de Nordfjordleid waarin je prachtig langs de wateren wordt geleid. Maar dan toch het hoogte punt van deze route als je n.l. linksaf slaat vanaf Hjelle naar Geiranger de bergpas over wordt je aangenaam verrast door smalle bergwegen en hoge sneeuwmuren (zie foto). De wegen zijn soms zo smal dat je voor elkaar moet wachten om niet tenminste de spiegels eraf te rijden! En na ongeveer 20 kilometer rijden wacht het hoogte punt waarvoor je hier naartoe bent gekomen de Geirangerfjord (zie foto). Een adembenemend uitzicht als je vanuit de bergpas naar beneden komt! Een mooi uitzichtpunt om even te stoppen en de mooie foto's te maken die je ook in folders ziet staan. Daarna weer veeder afdalen naar camping Geiranger en nog even 11% dalen met allemaal slingerwegen waar de Posbank kinderspel bij is.

Hier hebben we het hoogste punt bereikt voor ons in Noorwegen en blijven we twee dagen om de hier nog even van te genieten. Het weer is helaas niet geweldig (11) maar de omgeving maakt veel goed en de voorspellingen voor morgen zijn iets beter jawel 15 (!) graden.

We houden jullie ook nu weer op de hoogte van de mogelijkheden hier in deze fjord.

tot morgen

De route naar de Geiranger fjord

Vandaag begon de dag niet zo mooi, een laaghangende bewolking en een temepratuur van slechts 11 graden. Maar dat weerhield ons niet de geplande dingen te doen n.l. een bezoek aan het Hardangervidamuseum en de watervallen van Voringfossen. De ervaring van het museum willen we jullie zeker niet onthouden. Wij als 'ervaren' Imax film bezoekers na onze Grand Canyon film in de USA gingen vol goeie moed naar de film kijken die over de Hardangervida ging. Daar waar we gisteren nog zelf over - en doorheen reden. We kregen nadat de helikopter was opgestegen en een paar bochten en dieptes ingedoken was als een ware kamikaze, een misselijk makend gevoel en na 20 minuten moesten we toch echt even bijkomen van deze 'vlucht'. Na allebei een capucino gedronken te hebben was de waterval Voringfossen aan de beurt (erg mooi maar onderweg kwamen we zeker nog mooiere tegen). Hier wat mooie plaatjes geschoten en vervolgens onze weg weer vervolgd in de richting van Geiranger.

Deze route kun je op twee manieren rijden n.l. vanaf Vinje via de 11, 4 kilomtere lange Gudvangtunnel, vervolgens door de 24,5 kilometer lange Laerdalstunnel om tenslotte te eindigen met de 6,6 kilomter lange Fodnestunnel. De andere route gaat vanaf Vinje via 986 meter hoge Fikafjell met 8% stijgingen omhoog en omlaag natuurlijk. Waarna je eindigt in Vangsness en met een veerpont de oversteek moet maken naar Hella (ja die van die lampen!). Vooral de route over Fikafjell is een aanrader en komt dicht in de buurt van de Hardangervida met meters hoge sneeuw wallen waar je tussendoor rijdt en eindigt met een prachtige route langs de Sognefjord.Wij kozen voor de laatste aangezien je in tunnels weinig van de omgeving ziet !

Nu staan we op een camping aan de Sognefjord met uitzicht op zee (room with a view).
Morgen vervolgen wij onze route weer en voor de geinteresseerden hebben wij een paar foto's erop gezet (helaas niet veel i.v.m. slechte internet verbinding).

Onderweg naar de Eidfjord

Vandaag was het de bedoeling om naar Nore te gaan, daar te overnachten en dan morgen verder naar de Eidfjord. Rond 09.45 vanmorgen vertrokken na het ontbijt. Onderweg nog even koffie gedronken (ja Ferry, cappuccino!) en boodschappen gedaan. We waren rond 13.30 al bij de geplande camping maar we vonden het allebei nog zo vroeg dat we besloten door te rijden naar Geilo een kleine 80 kilometer verder. Aangekomen in Geilo, wat overigens een zeer luxe ski-oord blijkt te zijn, konden we niet de camping vinden die ons aansprak. We reden dus maar door met de bedoeling ergens onderweg maar een camping te pakken. We kwamen echter steeds hoger in de bergen te rijden en besloten hier maar niet te overnachten aangezien het hier nogal een stuk kouder was. We kwamen steeds hoger in de bergen te rijden in het natuurpark Hardangervida wat Europa's grootste hoogvlakte en nationale park van Noorwegen is. Wat een belevenis deze tocht. In één woord GEWELDIG! Prachtige foto's gemaakt onderweg en zeker 80 kilometer tussen de sneeuw door gereden. We waren inmiddels zo dichtbij de Eidfjord gekomen dat we besloten dan ook maar de laatste 75 kilometer te rijden zodat we een dag eerder in de Eidfjord aan kwamen.

En ook hier werden we weer verrast door de schoonheid van dit prachtige land.

Morgen gaan we op zoek naar de bezienswaardigheden hier in de fjord. Hier houden wij jullie natuurlijk weer van op de hoogte!